Home

Zo krijg je als (top)sporter grip op negatieve emoties en gedachten!

28-02 ’19

Geschreven door: Thomas Waanders- Topsportbegeleider & Sportpsycholoog 

Zo’n 60.000 gedachten gaan er per dag door ons hoofd heen. Als het gaat om praktische, rationele zaken, zijn die gedachten heel erg nuttig. Dan helpen ze jou als sporter bijvoorbeeld bij het maken van de juiste keuze: “schiet ik die penalty links of rechts van de keeper?”

Op andere momenten zitten gedachten vaak in de weg. Die gedachten gaan bijvoorbeeld over wat er in het (recente) verleden is gebeurd. Of over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren: "als ik de bal nu maar niet verlies". Wil je weten hoe je grip op die momenten krijgt en je beter kunt presteren? In deze blog vind je handige tips!

Zo goed mogelijk leren presteren

Het is belangrijk om sporters te leren, door middel van training binnen en buiten de lijnen , hoe ze mét (of ondanks) deze gedachten toch zo goed mogelijk kunnen presteren. Een wielrenner die twijfelt of hij wel of niet zal demarreren, een hockeyster die zich afvraagt of ze om de bal zal vragen. Of een korfballer die baalt van een gemist schot. En een schaatser die zich druk maakt over een valse start.

Vaak brengen dergelijke gedachten bepaalde emoties, zoals angst of spanning, teweeg. Die gedachten en emoties beïnvloeden ons gedrag. De wielrenner blijft toch maar zitten in het peloton, de hockeyster houdt zich toch maar stil, of de korfballer is boos op zichzelf en daarmee een tijdje afgeleid.

Gedachten spelen een belemmerende rol

Iedereen laat zich weleens door hun gedachten weerhouden goed te presteren. Gedachten spelen bij veel mensen een belemmerende rol:

  • je wilt iets met je baas bespreken, maar je denkt dat hij boos op je zal worden;
  • je wilt meer sporten, maar je denkt dat je dat toch niet vol zal houden;
  • je hebt een belangrijke presentatie, maar je verstand zegt je dat het op een fiasco zal uitdraaien.

Alsof ons hoofd in staat is om door een glazen bol de toekomst te voorspellen!

Neem je verstand niet altijd serieus

Om gedachten niet te veel invloed te laten hebben op je gedrag, is het belangrijk dat je je verstand niet altijd even serieus neemt. Gedachten zijn maar gedachten. Jouw ‘interne piekerfabriek’ produceert de hele dag door gedachten, maar dat betekent niet dat je er ook de hele dag in aan het werk moet zijn.

Wat kun je doen?

  1. Ga lekker naar ‘buiten’ door te ervaren wat er om je heen zoal is. Benoem ten eerste vijf dingen die je kunt zien. Benoem dan vijf dingen die je kunt horen. Benoem ten slotte vijf dingen die je kunt voelen. Wat zie, hoor en voel je? Je merkt al snel dat er veel meer is om je heen, wanneer je minder aandacht schenkt aan je verstand en meer in het hier & nu bent.
  2. Geef je verstand een naam. Bijvoorbeeld Kees, Truus of, nog beter, verzin zelf een naam. Iedere keer als Kees of Truus dan weer met een gedachte komt waar je niet op zit te wachten, dan kun je Kees of Truus bedanken voor dat ‘geweldige’ idee en aangeven dat je toch kiest voor wat je zelf wilt doen.
  3. Sta stil bij wat je echt belangrijk vindt. Met bovenstaande tips geef je jezelf wat ruimte. Ruimte om te doen wat je diep van binnen graag wilt doen. Maar wat wil je eigenlijk? Wat vind je belangrijk? Bijvoorbeeld die lastige situatie bespreken met je baas? Die belangrijke presentatie vol enthousiasme ten gehore brengen? Of in het geval van de sporters: doen wat het beste is voor jou en je team? Het is belangrijk om stil te staan bij wat je echt belangrijk vindt en op basis van die waarden te gaan handelen. Wat zou je doen met 50 miljoen euro? Wat zou je willen als je drie magische wensen mag doen? Hoe wil je herinnerd worden door je collega’s of teamgenoten? En daarna: doen!

Je bent niet wat je denkt

"If I lose the ball, I don't waste time and energy worrying about it - I just try to win it back." Een mooie quote van voetballer Marco Verratti. Je bent niet wat je denkt, maar wat je doet! De wielrenner die demarreert en meedoet voor de eindzege, de hockeyster die om de bal vraagt om vervolgens een beslissende pass te geven, de korfballer die zich meteen weer met het spel bemoeit en alsnog een schot raak schiet.

Meer informatie over dit onderwerp? Informeer dan naar de mogelijkheden tot het volgen van een training op het gebied van Acceptance Commitment Training (ACT) bij INTER-PSY Sport & Prestatie. Voor alle leeftijden en niveaus! Mail voor meer informatie.