Home

Het opbouwen van je voeding voor de beste prestatie

18-03 ’19

Geschreven door: Linda Swart en Carin Pool (Topdiëtisten)

De afgelopen jaren heeft voeding een steeds belangrijkere plaats gekregen in de sportwereld. De juiste voeding op het juiste moment draagt bij aan het verbeteren van het effect van de trainingen, een beter herstel na de trainingen en een betere lichaamssamenstelling. Logisch dus, dat ook diëtisten een plek hebben in het Omnium, de locatie voor iedere (beginnende of top) sporter!

         

De sportvoedingspiramide

Als sportdiëtist begeleiden en adviseren wij al jarenlang veel sporters op diverse niveaus, van topsporter tot de recreatieve sporter. Een handig hulpmiddel bij het adviseren van voeding aan sporters is de zogenaamde sportvoedingspiramide. Deze piramide bestaat uit drie lagen, te weten:

  • basisvoeding;
  • sportspecifieke voeding; 
  • en sportvoedingssupplementen.

Het fundament van de piramide

De onderste laag van de piramide is het fundament. Deze laag bestaat uit gezonde basisvoeding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan volkorenbrood, fruit, groente, zuivel, zilvervliesrijst, aardappelen, vis en kip. Hiermee krijg je over het algemeen voldoende energie binnen om te kunnen trainen, voldoende eiwit voor opbouw en herstel van je spiermassa en voldoende vitamines en mineralen voor allerlei ondersteunende processen in je lichaam. Of je nu sport voor je plezier, om sterker te worden, om af te vallen of om lekker fit te blijven…..deze onderste laag is voor iedereen een goed uitgangspunt.

Verder opbouwen

De tweede, iets kleinere middenlaag, is de voeding die een sporter als aanvulling voor, tijdens of na de inspanning neemt. Hiervoor kun je voedingsmiddelen kiezen die uit de basislaag komen. Kwark is bijvoorbeeld een gezond voedingsmiddel uit de onderste laag, maar kan ook goed ingezet worden om te herstellen na de training. Veel sporters denken bij deze laag direct aan sportrepen, gelletjes en sportdranken. Meestal is dit pas aan de orde als je niet meer goed uitkomt met voeding uit de onderste laag. Je kunt je voorstellen dat als je meedoet aan een triathlon dat je sportdrank, sportrepen en sportgels bij je hebt om voldoende energie binnen te krijgen, de zogenaamde sportspecifieke voeding. 

Het topje van de piramide

De vorm van de piramide maakt meteen duidelijk hoe groot de bijdrage is van sportvoedingssupplementen. Ze zijn slechts het topje van de piramide. Hierbij kun je denken aan extra vitamines- en/of mineralen of aanvullingen die je sportprestatie kunnen verbeteren zoals bietensap of cafeïne.

Draai het niet om

Veel beginnende sporters draaien de sportvoedingspiramide vaak om, en beginnen met het nemen van sportvoedingssupplementen. Ze denken dat die noodzakelijk zijn om goed te kunnen presteren. Denk er aan; voor de beste prestaties leg je eerst een stevig fundament en vervolgens ga je verder bouwen. Wil je weten hoe je dit fundament precies bouwt? Neem dan eens een kijkje bij de diëtisten van het Omnium: Topdiëtisten.